Forside,  Hovedretter,  LCHF/Keto,  One-Pots og gryderetter,  Opskrifter,  Sund og nem hverdagsmad

Spidskålsgryde | Nem hverdagsmad

Spidskålsgryde – sundt, nemt og lækkert

Da ungerne var små lavede jeg ofte denne ret – og alle var vilde med den. Også de mere grøntsagsforskrækkede af drengene, spiste retten med stor appetit og de opdagede nærmest ikke alle de mange grøntsager, de fik med indenbords.

Med eller uden kød….

Dengang var der ikke noget, der hed plantefars og jeg lavede den oftest med hakket oksekød.

I dag spiser jeg ikke så meget oksekød, men bruger i stedet hakket kyllingekød eller laver en portion pulled chicken.

Vil du gerne undgå hakket kød kan du sagtens anvende plantefars i stedet for.

Sund aftensmad i en fart…

I en travl hverdag prioriteres madlavning ikke altid lige højt – det skal være sundt, nemt og hurtigt.

Du kan sagtens lave et ordentligt måltid mad til dig selv og din familie uden at skulle stå i køkkenet flere timer. Retten her kan du lave på ganske kort tid og du kan sagtens anvende grøntsagsblandinger fra frost. Jeg har f.eks. anvendt en pose frosset “Chili con carne blanding” købt i Rema.

Kål og hakket kød kræver ikke lang tilberedning og du når næsten at riste både spidskål og kød inden oven er varmet op – så skal du bare gratinere retten et par minutter under ovnens grillefunktion og så er der ellers lækker aftensmad til hele familien.

TIP – mealprep:

Lav endelig en dobbelt portion, gem resten til dagen derpå, hvor den f.eks. kan bruges i fyld i pitabrød eller spises som den er med et ekstra drys revet ost henover inden den kommer i ovnen.

Du kan også bruge den som fyld i burgerboller – sloppy Joes evt. med en god klat guacamole og ekstra rød cheddar

Du kan også vælge at putte resten i fryseren – så er der nem aftensmad på en ekstra travl dag.

Vild med spidskål…?

Så skulle du prøve denne low carb lasagne med spidskål.

Eller et helt enkelt og lækkert tilbehør – smørristet spidskål med spændende krydderier.

Rigtig god fornøjelse! Opskriften på spidskålsgryden kommer herunder.

Spidskål | gryderet

Sund, nem og lækker aftensmad med stegt spidskål, hakket kød eller plantefars, masser af skønne grøntsager og krydderier - hverdagsmad når det er bedst!
Ret Gryderet, Hovedret, hurtig aftensmad, lchf/keto
Keyword hakket kød, hverdagsmad, ovnret, plantefars, spidskål
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

Det skal du bruge:

  • 1 stk. spidskål - skåret i fine strimler
  • Lidt smør eller olivenolie til stegning
  • 500 gram Hakket okse/kylling eller plantefars
  • 450-500 gram grøntsager - jeg har brug "chili con carne blanding" fra Rema (frost) Alternativt: Løg, rød snackpeber, majs og kidneybønner, hakkede soltørrede tomater
  • Krydderier Spidskommen, chipotle chilie krydderi, salt, friskkværnet peber, røget paprika
  • 1 brik/dåse flåede, hakkede tomater
  • 1-2 håndfulde revet rød cheddar
  • Pynt Skiver af rød snackpeber og fintsnittet bredbladet persille

Sådan gør du

Sådan gør du:

  • Start med at svitse spidskålen i lidt smør. Det tar ganske få minutter.
    Den falder hurtigt sammen, så fyld bare godt op i panden/stegegryden.
    Hæld den færdige spidskål over i et ovnfast fad.
  • Svits nu kød/plantefars og tilsæt derefter krydderier samt grøntsager.
    Vend det hele godt rundt og steg det godt igennem.
  • Tilføj de flåede, hakkede tomater (er der meget væde i dåsen må du evt holde lidt af væden tilbage, så saucen ikke bliver for våd)
  • Smag til og juster evt. på krydderierne.
  • Vend kød/plantefarsblandingen sammen med den stegte spidskål og hæld det hele tilbage i det ildfaste fad.
  • Drys med revet rød cheddar og gratiner under ovnens grillfunktion et par minutter indtil osten er smeltende varm og overfladen flot, gylden.
    Server straks med et drys fintsnittet bredbladet persille og fine skiver af rød snackpeber.
  • Rigtig god fornøjelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *