Frokost,  Hovedretter,  Opskrifter,  Sund og nem hverdagsmad

Forårsruller | den sunde slags

Forårsruller, så hyggeligt og lækkert…..

Findes der sådan noget som sunde forårsruller…..?

Ja da, de her vietnamesiske forårsruller eller friske forårsruller, som de også kaldes. De er super sunde, lette at lave og fyldet kan varieres i det uendelige – what’s not to like..?

Rispapiret vil nogle af jer svare, og jeg vil give jer ret. Vigtigt er det, at rispapiret ikke klumper sammen og det sker let lige i starten. Men efter de første par ruller, finder man hurtigt ud af, hvor meget fyld rispapiret kan klare uden at sprække og så kører det. Kommer der et lille hul, så skidt pyt med det – rullen smager pragtfuldt alligevel.

Jeg synes det er lettest at starte med at rulle fyldet ind i et stykke salat og så lave første rul med rispapiret inden jeg lægger et par rejer, æggenudler eller krydderurter oven på og så færdiggør rullen.På den måde er der mere styr på fyldet.

Vigtigt er det bare, at du ruller ret stramt og at du ikke lægger rullerne så de rører hinanden. Rispapiret er meget klistret og rører de ved hinanden, så sidder de fast og bliver ødelagt, når du forsøger at skille dem ad.

Jeg synes de smager bedst når de er helt frisklavede og inden rispapiret stivner. Det er nok især det stivnede rispapir, der har givet flere en ide om, at de friske ruller smager dårligt og det er altså synd.

Gør gerne alt fyldet klar forinden og stil det klar, så du kan lave en række ruller, skære dem over og servere dem straks – så bliver det en langt bedre smagsoplevelse, det lover jeg.

Det er vigtigt at alle grøntsager skæres meget tyndt og i lige lange stykker. Bruger du krebsehaler eller rejer, så steges de forinden og skæres over på langs, så de bliver så flade som muligt. Ris- eller glasnudler overhældes med kogende vand og dryppes efterfølgende godt af.

Forslag til ingredienser:

  • Rispapir
  • Glas- eller risnudler
  • Avocado
  • Forskellige salater der enten bruges i hele blade til at pakke fyldet ind eller skæres i lange strimler
  • Friske krydderurter: Koriander, mynte, basilikum
  • Gulerødder – smukt med forskellige farver
  • Agurk – jeg fjerner den meget våde kerne
  • Peberfrugter – også gerne i forskellige farver
  • Grønne asparges
  • Forårsløg
  • Mango
  • Spirer – bønne spirer er oplagte, men prøv også andet mikrogrønt f.eks. ærteskud
  • Rejer
  • Krebsehaler
  • Kylling

DIP:

Vi dipper altid i sød chilisauce

Sådan gør jeg:

  1. Som nævnt ovenfor, synes jeg det er lettest at klargøre alt fyldet inden jeg starter med rullerne. Jeg foretrækker krebsehaler eller rejer som jeg rister på panden med hvidløg og chili, så de bliver ret spicy – det giver et rigtig godt modspil til de ellers ret ferske ruller. Husk at skære dem over på langs, så de bliver så flade som muligt.
  2. Nip eventuelle friske krydderurter fri for stilke
  3. Klargør grøntsager m.m. i lige lange stykker – det gør det lettere at samle rullerne og ser smukkere ud bagefter
  4. Læg evt nogle løse salatblade eller rød spidskål klar til at samle fyldet i inden det skal rulles – det er lettere at starte på den måde
  5. Er du nybegynder, så brug KOLDT vand til at blødgøre rispapiret med – så får du lige lidt længere arbejdstid.
  6. Når du er klar, så tager du en ad gangen en rispapirswrap og dypper den ned i det kolde vand
  7. Tager den op efter et par sekunder og lægger den på køkkenbordet (jeg har granitbord), hvor den hurtigt bliver blød og eftergivende.
  8. Begynd straks at lægge fyldet på ca 1/3 inde på rispapiret
  9. Hold fast om fyldet imens du ruller stramt og husk at folde enderne med ind – ligesom med en almindelig forårsrulle
  10. Have fun! Går de lidt i stykker, så skidt med det – de smager jo skønt alligevel
  11. Skær dem over i halve og server straks med f.eks. sød chilisauce som dip

Rigtig god fornøjelse!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *