Æg i squashreder

Æg i squashreder…

Kært barn har mange navne…

Squash, zucchini eller courgetter – kært barn har mange navne. Men hvor er det da frustrerende, for hvad skal jeg nu kalde dem, så du og andre kan finde opskrifterne herinde på bloggen…? Tror jeg går med squashreder.

Men hvad så med alle de andre opskrifter, hvor jeg har skrevet zucchini…?Det plejer jeg ellers at kalde dem, men oplever at mange ikke aner, hvad jeg snakker om. Så måske de bare hedder squash i Danmark…?

Opdatering af tidligere opskrift….

Nå, men videre til dagens opskrift på æg i squashreder, som jeg oprindeligt lagde ud sidste år. Jeg havde en lang periode, hvor jeg lavede dem med både squash, butternut og søde kartofler.

Dengang lavede jeg dem i ovnen, men da jeg ikke er vild med hårdkogte æg, var det ret svært at styre, hvornår ægget var færdigt uden at de blev hårdt i selve blommen.

Nu har jeg så fundet min gode gamle spiralizer frem fra gemmerne. Jeg kan faktisk slet ikke forstå, hvorfor den egentlig havnede der bagest i skabet, når jeg nu er så vild med grøntsagsspiraler af alle slags.

Men nu er den fundet frem igen og min frokost blev i dagens anledning disse skønne squashreder med æg. De er lavet på en ny og meget lettere metode og der er nu helt styr på blommen, så den ikke får for meget. I LIKE!

Rigtig god fornøjelse – opskriften kommer her nedenfor!

TIP: Rederne smager fantastiske som de er, men har du brug for lidt ekstra, så prøv en bowl med fuldkornsnudler og bagte æg i squashreder – find opskriften lige her.

Æg i squashreder

Ret frokost, hurtig aftensmad, lchf/keto, Morgenmad
Keyword æg, courgette, squash, squashreder, zucchini
Antal 2 stk

Ingredienser

Det skal du bruge til 2 reder:

  • 1 stk lille squash/zucchini/courgette
  • 2 stk æg str M/L
  • Lidt olivenolie til panden
  • Krydderier: flagesalt, friskkværnet peber, chipotle chili eller Pizza Seasoning fra @EpicSpice
  • Evt lidt friskrevet parmesan, men det kan sagtens udelades
  • Evt lidt sød chilisauce som tilbehør

Sådan gør du

  •  

Sådan gør du:

  • Skyl squashen og kør den igennem din spirelli eller spiralizer, til du får nogle fine lange squashspiraler.
  • Rist dem på en pande i lidt olie indtil de er gennemstegte, men ikke så voldsomt at de mister formen.
  • Del squash-spiralerne op i to lige dele.
    Med en gaffel drejer du spiralerne rundt indtil de formes til reder. Brug fingrene til hjælp, hvis det driller.
  • Slå æggene ud, så blommer og hvider kommer for sig. Laver du mange kan du fint slå æggene ud, så hviderne kommer direkte ned i rederne og læg forsigtigt blommen over i en lille skål uden at den går i stykker.
  • Dæk rederne lidt til med låg eller staniol og lad dem stå ved svag varme indtil hviderne er stivnede. Læg forsigtigt blommerne midt på, dæk til igen og klargør imens tilbehøret.
    Når blommen har den konsistent du holder af, løfter du rederne over på en tallerken og de er klar til servering. Neden for kan du se lidt tips til lidt tilbehør
  • Keto/lchf: Du kan tilføje ekstra fedtstog ved at rive frisk parmesan henover dine squashreder - det smager skønt!
  • TILBEHØR:
  • Salat: Jeg serverer mine squashreder med en lille let salat bestående af ruccola, friske krydderurer f.eks. ærteskud, evt edamamebønner, avocado og lidt vinaigrette eller som her en tahindressing (tahin/sesampasta rørt med vand, limesaft, knust hvidløg, flagesalt og friskkværnet peber).
    Som drys bruger jeg sorte sesam og et drys Pizza Seasoning fra @EpicSpice (det smager absolut ikke af pizza, det lover jeg dig, men er et fantastisk krydderi også som dip rørt op med græsk yoghurt og lidt flydende honning)
    Sunde vafler: Er vi mere sultne laver jeg ofte mine super sunde vafler, der bages uden mel og sukker. Fx de her lækre broccolivafler
    Ristet palæobrød eller rugbrød alt efter om du spiser stivelse eller ej.
    Rigtig god fornøjelse!