Salat med grillet squash

En rigtig sommersalat…

I dag grillede vi kyllingebryster og da grillen alligevel var varm, benyttede jeg lejligheden til at grille en squash (zucchini) og lidt forkogte kartofler. Det kom der en virkelig lækker og meget mættende salat ud af.

Da den netop er meget mættende, kan du bruge den både som tilbehør til kylling, fisk og kød, men også som en selvstændig frokost- eller middagsret.

Det er super nemt at grille squash….

Det er super nemt og hurtigt at grille f.eks. squash. Vigtigt er bare, at grilristen er brandvarm inden du lægger de olierede skiver på – og så er det fingrene væk. Det er så fristende, liiiige at kigge, men lad endelig være med det. Du både risikerer at maden hænger fast i grillristen og så ødelægger du de fine grillstriber. Det første er klart værre end det næsten, men alligevel brand ærgerligt, hvis man nu også spiser med øjnene.

Strikt lchf/keto:

Det dejlige ved at spise moderat grøn keto er, at der ikke er så mange restriktioner på, hvilke grøntsager jeg må spise. Jeg er vild med alle grøntsager, så selvom jeg sparer på de stivelsesholdige kartofler, indgår de fine nye kartofler i flere af mine opskrifter.

Spiser du strikt lchf/keto på den “gammeldags” måde, hvor alt det der vokser under jorden er no-go, kan du sagtens lave salaten, blot du undlader de grillede kartofler.

Og så videre til opskriften – den kommer lige her nedenfor.

– rigtig god fornøjelse!

Salat med grillet squash og små nye kartofler

En skøn sommersalat med grillet squash med parmesan, små grillede kartofler og masser af friske krydderurter. Passer perfekt som tilbehør til kylling, fisk og en rød bøf. Den mætter rigtig godt, så du kan også spise den som et selvstændigt måltid, hvis du trænger til en kødfri dag.
Ret frokost, Grill-tilbehør, Hovedret, Salat
Keyword grillet squash, kartofler, salat, squash
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 1 stk romainesalat snittet i fine strimler
  • 1/2 bundt radiser skåret i skiver og nogle enkelte i kvarte
  • 1 håndfuld friske ærter
  • 1 håndfuld blandede friske krydderurter fx purløg, dild, basilikum, oregano osv
  • 1 håndfuld cherrytomater i halve
  • 1 stk squash skåret i lange tynde strimler
  • Lidt parmesan (skal rives henover de færdiggrillede squash)
  • Lidt olivenolie til at pensle squashstrimlerne med og lidt til at dryppe over den færdige salat
  • 1 håndfuld forkogte og afkølede kartofler (kan udelades)
  • Lidt Flagesalt og friskkværnet peber

Sådan gør du

  • Skær squash'en i lange strimler der pensles med olie, hvorefter de lægges på en brandvarm grillrist.
    Grilles ca 5 minutter på hver side. Lad være med at vende dem før tid, da du så nemt ødelægger de flotte grillstriber og værre endnu. Du risikerer at de hænger fast i grillristen.
    Når de er grillet færdige tager du dem over på en tallerken eller bræt og krydrer dem med friskkværnet peber og river lidt parmesan henover. Parmesan er ret saltholdig, så du behøver ikke salte dine squash yderligere.
  • Skær de forkogte og afkølede små kartofler i halve og pensl snitfladen med olivenolie.
    Sæt dem et par minutter ind på den varme grillrist med snitfladen nedad. Også her skal du undgå at løfte og flytte dem før de har fået et par minutter, ellers kan de hænge fast.
    Kartoflerne bør udelades, hvis du spiser strikt lchf/keto
  • Saml salaten i et stort fad og top med de grillede grøntsager. Pynt med lidt ekstra friske krydderurter og slut af med at give salaten lidt god olivenolie lige inden servering.
    Yderligere dressing er ikke nødvendig for denne salat.
  • Rigtig god fornøjelse!