Blomkålspizza – low carb

Blomkålspizza til dig, der gerne vil undvære mel….

For dig, der kender til lchf /keto, vil blomkålspizzaen ikke være noget nyt under solen. Så du vil formentlig kende opskriften, der efterhånden har floreret i diverse lchf-sites igennem flere år.

For nogle år siden, lavede jeg den ofte til mig selv, samtidig med at jeg lavede den traditionelle pizza til resten af familien. Det var ret besværligt især fordi man dengang ikke kunne få de færdige poser med “blomkålsris” og jeg kørte til sidst træt i at der skulle rives blomkål og vrides vand ud af det osv osv. Så det var egentlig fordi det blev for besværligt og ikke smagen, der fik mig til at vende tilbage til den traditionelle pizza.

Nu er blomkålspizzaen så trukket frem fra gemmerne og denne opskrift kræver ingen besværlige processer – og så smager den simpelthen bare så dejligt.

Vil du heller lave en traditionel pizza på Tipo 00, så finder du opskriften på min ultimative pizzadej her.

Har du lyst til at prøve den fuldfede fat head pizza, så finder du opskriften her.

Tomatsauce:

Tomatsaucen vi jeg gerne opfordre dig til altid at lave selv, simpelthen fordi det er så utroligt nemt. Lav gerne en ekstra stor portion, som du evt fryser ned i portionsstørrelser lige til at tage op, når du får brug for en lækker og spice tomatsauce.

Super nem og lækker tomatsauce, sådan her: Tomater på dåse, knuste hvidløgsfed, røget paprika, oregano, timian, chipotle chili, all-round krydderi eller lign blandingskrydderi, lidt salt, friskkværnet peber og et lille nip sukker. Kog det hele godt igennem og lad det simre 10-15 minutter og meget gerne længere. De italienske mødre, lader saucen stå og simre mange timer, så den bliver tyk og kraftig i smagen. Men har du travlt, så hellere den hjemmelavede, der kun får 15 minutter end den på glas.

Pizzabund:

  • 1 pose blomkålsris eller 300 gram revet blomkål
  • 2 æg str. M/L
  • 1 spsk HUSK
  • Lidt salt

Sådan gør jeg

Jeg bruger en foodprocessor

  1. Blend blomkålene også selvom du bruger blomkålsris til en meget fin “mel-agtig” konsistens
  2. Bland med æg, salt og HUSK til en ensartet masse
  3. Fordel dejen på en bageplade beklædt med bagepapir
  4. Bad pizzabunden ved 200 grader i ca 20 minutter til den er gylden og fast (pas på den ikke brænder på i kanterne)
  5. Tag bunden ud af ovnen og fordel et lag tomatsauce på og byg derefter din pizza efter hvad du kan li.
  6. Sæt pizzaen tilbage i den varme ovn i ca 10-15 minutter
  7. Vil du anvende friske krydderurter, så vent med at lægge dem på pizzaen til den er færdig i ovnen. Ellers risikerer du at de bare bliver tørre og kedelige.

 

Forslag til topping:

  • Blåskimmelost
  • Mozarella
  • Rød cheddar
  • Parmesan
  • Parmaskinke eller anden form for skinke
  • Hakket oksekød
  • Scorizopølse
  • Laks
  • Bacon
  • Æg
  • Oliven
  • Spinat
  • Løg
  • Peberfrugt
  • Friske krydderurter: Oregano, timian, rosmarin, basilikum

Velbekomme