Chia a la mande I chiagrød i en juleversion

Sund, nem og fantastisk lækker……

Chia a la mande! Ris a la mande i en langt sundere og lettere udgave – og efter min mening langt mere lækkert og delikat end den traditionelle tunge bandit.

Jeg er i den grad vild med det – og jeg er faktisk ret kræsen…..

Morgenmad eller dessert…

Egentlig blev den lavet som en julet udgave af vores almindelige chiapudding eller chiagrød (kært barn mange navne). Og jeg siger dig, det var et syn for guderne, da den blev serveret for min måbende mand. Han nåede da også lige at tænke, at nu rabler det da for hende – ris a la mande til morgenmad – ej det går da ikke!

Men jo, det går – og det fungerer simpelthen i den grad så fint, at vi spiser den her i december som både morgenmad (i stedet for den traditionelle chiagrød) og som dessert. Så slipper jeg for at koge den ene portion risengrød efter hinanden – og den ligger meget bedre i maven.

Low carb….

Nu kan der være mange grunde til, at man vælger at spise low carb. Jeg er ikke en “rigtig” lchf’er, for jeg spiser faktisk lidt af hvert. MEN jeg vil stadig gerne spare mest muligt på både sukker og stivelse, så derfor kigger jeg altid efter low-carb-løsninger, når jeg laver nye opskrifter.

Samtidig jeg vil også gerne spise sunde fedtkilder, dvs. helst ikke for meget bacon osv. Derfor spiser jeg primært sunde fedtkilder fra nødder, avocado, olivenolie og fed fisk.

Så hos mig frådses der så ikke i bacon, smør og fløde – sorry, men det tror jeg simpelthen ikke kan være godt for noget – eller nogen. Hverken vores kroppe eller planeten for den sags skyld.

Men ja, det er jo lidt svært helt at undgå fløden, jo jeg kunne vælge en vegansk udgave, men der er jeg så heller ikke. Fanatisme er aldrig godt for noget, så her er der godt med flødeskum i, mandler og vanilje – uhmmmm!!!

Vild med lchf….? Så se her:

Rodfrugt quesadillas 

Ostegratineret kyllingegryde 

LCHF Vaniljeis med jordbærswirl

Spaghetti squash lasagne | LCHF

Rodfrugt tortilla med hakkebøf

Find meget mere inde under fanen LCHF/Keto

Opskriften på den lækre chia a la mande kommer her nedenfor.

Rigtig god fornøjelse!

Chia a la mande | Chia alamande

Sund og fantastisk lækker chia alamande
Ret Dessert, jul, KETO, LCHF, Morgenmad
Keyword chia, chiagrød, chiapudding, fløde, jul, kirsebærsauce, vanilje
Antal 4 små glas
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 4 spsk chiafrø
  • 2.5 dl mandelmælk eller kokosmælk
  • 1/2 tsk vaniljepulver (du kan også bruge korn fra 1/2 stang vanilje)
  • 1 håndfuld smuttede mandler - grofthakkede eller som splinter
  • 2-2.5 dl piskefløde - pisket til flødekum
  • Kirsebærsauce evt en sukkerfri variant

Sådan gør du

  • Bland chiafrø og mandel/kokosmælk aftenen forinden og stil den tildækket i køleskabet.
  • Næste dag pisker du fløden til let skum, smutter mandlerne og hakker dem groft eller anvender mandelsplinter.
  • Smag chiagrøden til med dit foretrukne sødemiddel og vanilje.
  • Vend derefter de grofthakkede mandler/mandelsplinter i og vend tilsidst med løs hånd flødeskummet i, så luften ikke slåes ud af skummet.
  • Stil den på køl indtil den skal serveres.
  • Server gerne i små fine glas, hvor du starter med at lægge en skefuld kirsebærsauce i bunden, herefter et par skefulde chia a la mande og så igen lidt kirsebær og mandelsplinter på toppen.
    Stil den resterende sauce med ind på bordet i en fin skål eller kande, så alle selv kan forsyne sig med ekstra kirsebærsauce.

Vi elsker cookies🍪De hjælper os med at huske, hvilke sider du har kigget på, så vi kan optimere din brugeroplevelse. Hvis du fortsætter accepterer du brugen af cookies.