Fedtstof – det er næsten trylleri

Jeg er fedtforskrækket……

Altså sådan RIGTIG fedtforskrækket! Du ved, sådan noget med at holde igen med nødder og avocado, helst tørstegning, ingen smør på bøffen osv osv Nåh ja, og så har jeg da i mange år også rystet bekymret på hovedet af dem, der puttede kokosolie og smør i kaffen – jamen hvad tænkte de dog på..?

Nu står jeg så her og laver min første opfølgning på, hvordan det går med det her keto-projekt, som næsten kun kunne fejle, når jeg nu er så bange for alle former for fedt.

Først engang vil jeg lige kort fortælle, at jeg for 5-6 år siden efter et længere sygdomsforløb havde tillagt mig ret mange kilo på sidebenene og ved hjælp af vilde træningspas på daglig basis og ekstremt lavt madindtag, lykkedes det mig på blot 2.5 måned at tabe 21 kilo.

Ikke et foto jeg er stolt af, men det blev også det der gjorde, at NU skulle det være!

Jeg var dengang i stand til at fastholde vægttabet fordi jeg skar helt ind til benet på alle hurtige kulhydrater: Sukker, pasta, ris, kartofler og hvidt mel samtidig med at jeg så at sige byggede min tallerken op efter Sense-modellen.

I efteråret begyndte det så at gå galt. Jeg var ked af de mange ledsmerter, der igen og igen satte en stopper for alt det, jeg gerne vil – golf, ridning, lange gåture osv. Og når jeg bliver rigtig ked af det, så kommer trangen til hurtige kulhydrater. Det er som en trøsteklud for mig og får jeg først startet, sååå….

Summa sumarum, der røg 8 kilo på og pludselig var det 10 kilo – jeg var i chok. Alt blev prøvet, men intet virkede. Vægten ville bare ikke gå ned også selvom jeg trænede og vendte tilbage til min tidligere succes med at fravælge de hurtige kulhydrater.

Samtidig drillede mine ledsmerter og jeg forstod simpelthen ikke, hvorfor min krop reagerede som den gjorde, når jeg nu spiste så sundt. Var det ikke lige det rigtige at skifte kød ud med plantebaseret antiinflammatorisk kost…? Det fik jeg en forklaring på igennem en artikel skrevet af læge Pia Norup (hende fra udsendelserne “Kan man spise sig rask”). Du kan læse mere her.

Så jeg måtte simpelthen finde en anden metode til dels at opnå et varigt vægttab OG mindske mine ledsmerter.

 

Strikt LCHF og Keto er meget oppe i tiden og herhjemme er Jane Faber (www.madbanditten.dk) lige udkommet med en bog om emnet. Det lød jo alt sammen meget forjættende, men altså alt det fedt…..

Jeg ved godt, at jeg aldrig kommer til at svælge i flødeskum og bacon simpelthen fordi jeg finder det voldsomt ulækkert. Et enkelt stykke bacon i ny og næ, er ok, men ikke i de mængder. Og at sidde at spise en skål ren flødeskum bare fordi man skal ha en masse fedt – glem det!

Så jeg kommer nok aldrig i ketose og det er fint med mig, for den vej jeg har fundet og kører på lige nu – den virker!

På 2 uger er der røget 3.4 kilo og ledsmerterne er fuldkommen i ro – ingen smertestillende piller overhovedet. Og hvad er det så jeg gør, når det ikke er ketose og det alligevel synes at fungere…?

Følger du mig herinde på bloggen, vil du opleve, at maden og opskrifterne jeg deler herinde og på instagram slet ikke er så forskellige fra tidligere, for det ligner meget antiinflammatorisk mad lige bortset fra, at man fjerner nogle hurtige kulhydrater, som ofte er tilføjet antiinflammatoriske retter – rosiner og quinoa bare for at give et eksempel.

Jeg har skåret alle hurtige kulhydrater helt væk: Ingen sukker, ris, pasta, kartofler eller andre grøntsager, der vokser under jorden, ingen frugt, ingen mælk og ingen brød, hverken rugbrød eller lyst brød.

Til gengæld spiser jeg: Sunde fedtstoffer via nødder, avocado, olivenolie og kokosolie, æg, fed fisk, kylling, fed græsk yoghurt, bær, masser af grønt bare det ikke vokser under jorden. Jeg holder stadig igen med kød fra dyr med fire ben.

Jeg havde et fejlagtigt billede af, at spiste man lchf eller keto, så spiste man stort set ingen grøntsager. Det er helt forkert, for man kan nemt snige sig helt op på 500-600 gram grøntsager om dagen, hvis man vil det. Og det vil jeg jo rigtig gerne, for mit hjerte banker da stadigt varmt for den vegetariske mad.

Jeg har så været nødt til at genindføre kylling og fisk i hverdagsmaden, simpelthen fordi jeg ikke kan få proteiner nok, når jeg spiser vegetarisk og samtidig komme i kalorieunderskud for at opnår et vægttab. Jeg har i hvertfald tydeligvis ikke knækket koden med de ekstra kilo der røg på i forsøget.

Den helt store forskel ligger gemt i fedtkilderne. Dem jeg normalt søger helt uden om eller spiser meget, meget lidt af. De har høj prioritet, men ikke i form af ovennævnte bacon- og flødeskumsorgier. Det kan og vil jeg simpelthen ikke byde min krop og jeg nægter at tro på, at det kan være sundt. Så jeg satser i stedet på sunde plantebaserede fedtkilder og så har jeg skiftet alle light produkter og den fedtfattige skyr ud med en fuldfed græsk yoghurt.

Så ok, ketose kommer nok ikke til at ske for mig, men det har heller ikke været målet. Målet var at få gang i vægttabet og nedsætte ledsmerterne – og det virker!

Så jeg fortsætter og skal selvfølgelig nok holde jer opdateret om, hvordan det går.

Med kærlig hilsen