Kylling med kartofler, spinat og soltørrede tomater

Kylling med spinat, soltørrede tomater og små kartofler i cremet flødesauce….

Jeg er vild med one-pot retter, men alt for ofte er de lavet med pasta som omdrejningspunkt og jeg vil så gerne give vores trængte kartoffel en hjælpende hånd.

Kartoflen har fået et rigtig dårligt ry pga dens store indhold af stivelse og mange af os undgår den langt hen ad vejen.

Det er ganske vist korrekt, at kartoflen indeholder meget stivelse, men ikke nær så meget som f.eks. ovennævnte pasta. Derudover indeholder en kartoffel kun 78 kcal pr. 100 gram og nærmest intet fedt. Dermed er kartoflen een af de råvarer, der giver mest mæthed for færrest kcal. Kartoflen indeholder mange vitaminer og vigtige mineraler som magnesium og kalium og spiser du 3 mellemstore kartofler, har du fået dækket dit daglige behov for kostfibre.

Så har du sat kartoflen i skammekrogen og i stedet erstattet den med ris, pasta osv, så skal du måske overveje at tage kartoflen til nåde med mindre du lige som jeg ikke kan tåle stivelse og derfor så vidt som muligt undgår stivelse generelt.

Jeg har i denne ret tilsat kartofler fordi resten af familien ikke har problemer med stivelsen, så jeg spiser en blandet salat til og så lader jeg familien nyde kartoflerne.

Spiser du lchf eller keto kan du helt undlade at tilsætte kartofler.

Men tilbage til dagens opskrift, som er lavet i en stor stegegryde med låg. Har du ikke låg til din stegegryde, så lægger du bare et stykke staniol henover. Det fungerer lige så godt.

Jeg bliver ofte spurgt om mere nøjagtige mål på f.eks. krydderierne, men jeg mener det er umuligt at give et nøjagtigt svar fordi krydderier er så forskellige og det er vores smagsløg også. Så mit bedste råd er, at du starter med at tilsætte lidt af de krydderier jeg foreslår og så smager til hen ad vejen, så maden får den helt rigtige smag for dig og dine familie.

TIP: Brug endelig gurkemeje til så meget du overhovedet kan. Foruden den meget smukke dybe gule farve, der gør dine retter ekstra indbydende, er den stærkt antiinflammatorisk.

Til retten her beregner jeg altid 1 stk. kyllingebryst pr. person.

Jeg har brugt følgende:

  • 5 stk. kyllingebryst
  • Lidt olivenolie til stegning
  • 2 skalotteløg – finthakkede
  • 2 fed knuste hvidløg
  • 500 gram små kartofler – vaskede og halverede
  • 1 lille håndfuld grofthakkede soltørrede tomater (jeg anvender altid dem uden olielage)
  • 1 stor håndfuld spinatblade – vaskede og den grove del af stilken fjernet
  • Ca. 3 dl grøntsagsbouillon (jeg anvender altid herbamare)
  • Krydderier: Frisk timian, røget paprika, gurkemeje, cayennepeber, stødt spidskommen, salt, friskkværnet peber
  • Ca. 3 dl fløde eller madlavningsfløde
  • Evt friskrevet parmesan

Sådan gjorde jeg:

  1. Start med at brune kyllingebrysterne i lidt olie. De må gerne få lidt stegeskorpe på begge sider. Læg dem over på en tallerken, når de er brunede – de skal ikke være gennemstegte.
  2. Hæld lidt mere olie på panden og sauter nu løg og hvidløg til de er gennemsigtige (du skal endelig ikke fjerne stegerester fra kyllingen – der sidder masser af smag i)
  3. Tilsæt de små halverede kartofler sammen med krydderierne og de soltørrede tomater og sauter det hele nogle minutter
  4. Tilsæt bouillon og (madlavnings)fløden – tilpas mængden til rettens størrelse og hold evt. lidt bouillon tilbage
  5. Lad det koge op et par minutter
  6. Tilsæt spinat og lad bladene falde lidt sammen
  7. Riv evt lidt parmesan ned i saucen – ikke nødvendigt, men smager bare super lækkert
  8. Læg kyllingebrysterne tilbage i panden og smag på saucen om der skal lidt ekstra krydderier til
  9. Læg låg på eller dæk med staniol og lad retten simre i 15-20 minutter til kartoflerne og kyllingerne er møre (lav evt et lille snit i det største kyllingebryst og tjek om kødet er hvidt eller giv det lidt mere)
  10. Smag til en sidste gang – drys med frisk timian, der passer perfekt til kartofler
  11. Server med en stor blandet salat og læg evt et stykke parmesan og et rivejerne ved, så familien selv kan rive lidt ost henover.

Velbekomme