Kylling og blomkålsris i spicy tomatsauce og ostegratinering – lchf/keto

One-pot med kylling og masser af grøntsager…

Selvom det stadig er sommer og lunt uden for, synes jeg tiden er inde til en ny one-pot – en spicy en af slagsen!

Det er ingen hemmelighed, at jeg er vild med one-pots både fordi jeg synes det er dejligt nemt at lave dem, men sandelig også fordi de smager skønt og præsenterer sig godt på middagsbordet.

lchf/keto på den grønne måde…

Da ungerne flyttede hjemmefra besluttede manden og jeg at vi ville spise mest muligt lchf/keto uden at blive fanatiske.

I praksis betyder det, at vi herhjemme laver lchf/keto-venlig mad og når der er gæster eller ungerne er hjemme, så serveres der helt traditionelt tilbehør til retterne. Når vi spiser ude, så spiser vi det, der bliver serveret – så ingen fanatisme her!

Men altså, vi foretrækker lchf/keto fordi vi efter en meget lang periode som hverdagsvegetarer fik flere og flere ledsmerter. Vi vidste dengang ikke, at tørrede bønner og linser bl.a. er en rigtig dårlig kombi, når man lider af inflammation i leddene – og det gør vi begge to.

At gå fra primært at spise plantebaseret og til keto var i begyndelsen et forsøg, der egentlig kun skulle vare nogle uger, men vi mærkede begge to bedring i vores ledsmerter allerede efter et par uger uden bønner og linser – og så holdt vi ved.

Vi har valgt en model, hvor vi tilføjer mest muligt grønt med lavt kulhydratindhold og undgår alt for meget fløde, bacon og kød fra firbenede dyr.

Vi har ikke som mål at komme i ketose, men blot at leve så grønt som muligt og altså erstatte de plantebaserede proteinkilder med lyst kød, æg, fisk og skaldyr.

Kylling…

Kylling er derfor ofte en del af vores aftensmåltid og meget gerne i en one-pot som denne.

De seneste år kan der købes kylling, der er tilsat lage. Altså er der sprøjtet vand ind i kyllingekødet og jeg forstår simpelthen ikke hvorfor. Nogle siger, at det sikrer et mere saftigt kyllingebryst, men med mindre man “skamsteger” sit kyllingebryst, burde der ikke være problemer med at stege det saftigt og lækkert uden tilsat vand.

Valg af ost

Alle oste der smelter ved varmepåvirkning kan bruges, så det er i høj grad op til dig og dine smagsløg, hvilken du vælger.

Jeg foretrækker en lækker ost der hedder Fyrtårn fra Thiese. Desværre kan den kun købes hos ostehandleren, så ind imellem bruger jeg det, der kan købes i vores lokale supermarked: Rød cheddar eller modnet cheddar, parmesan eller vesterhavsost. Uanset hvad du vælger, vil jeg dog anbefale, at du altid river dine ost selv – kun på den måde er du sikker på, at det også er rigtig ost du gratinerer med.

Opskriften finder du nedenfor.

Rigtig god fornøjelse!

Kylling og blomkålsris i spicy tomatsauce og ostegratinering

Saftig kylling og blomkålsris i en spicy tomatsauce og ostegratinering.
Super sundt og lækkert lchf/keto-venligt aftensmåltid hele familien vil elske.
Ret Hovedret, hurtig aftensmad, lchf/keto
Keyword blomkålsris, kylling, one-pot, ostegratinering
Antal 4
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 3 stk kyllingebryst skåret i mundrette stykker
  • 1 lille blomkålshoved
  • Lidt olivenolie til stegning
  • 2 store bananskalotteløg - fintsnittede
  • Krydderier Salt, friskkværnet peber, chipotle, røget paprika, oregano
  • 2-3 fed knuste hvidløg
  • 1 håndfuld finthakket bredbladet persille
  • 1-2 håndfulde revet ost f.eks. Fyrtårn, Ravost, Vesterhavsost, rød cheddar eller lignende
  • 1 dåse flåede tomater - findelt med en gaffel eller alternativt et glas salsa medium
  • Evt lidt syltede jalapenõs i skiver

Sådan gør du

Sådan laver du dine egne blomkålsris

  • Skær stokken fra blomkålen og læg buketterne over i en foodprocessor, som du kører indtil blomkålene bliver til fine blomkålsris.

Sådan laver du kyllingen:

  • Tænd ovnen på 200 grader varmluft
  • Varm olien op i en stegegryde, der kan tåle at komme i ovnen
  • Brun kyllingekødet på alle sider og læg det over på en tallerken. Det skal ikke være stegt færdigt for det skal ind i ovnen senere, så det skal bare brunes fint på alle sider.
  • Tilsæt evt lidt olivenolie og sauter hvidløg og skalotteløgene til de er klare
  • Tilsæt nu blomkålsrisene og krydderierne. Sauter dem og vend dem rundt så krydderierne fordeles imellem blomkålsrisene
  • Tilføj de findelte flåede tomater eller salsa-saucen og rør det hele godt igennem
  • Smag til og juster hvis der skal krydres ekstra
  • Læg kyllingestykkerne tilbage og vend det hele godt rundt
  • Riv ost henover og læg nogle skiver syltede jalapenõs over hvis du kan li det ekstra hot - men pas på, hvis børn eller andre med sarte smagsløg skal spise med.
  • Sæt stegegryden ind i ovnen 15-20 minutter indtil osten er smeltet og gylden. Tænd evt grillfunktionen til sidst, hvis du ønsker en mere sprød ostegratinering.
  • Drys med fintsnittet bredbladet persille
  • Server evt med en stor blandet salat
  • Velbekomme