Osteboller |uden mel

Ostebollen med de mange muligheder….

Osteboller sådan helt bogstaveligt – eller måske blomkålsboller? Begge dele er lige dækkende, men noget skulle barnet jo hedder. Så valget faldt på cheddar boller.

I min optik, er det genialt at putte grøntsager ind alle steder efter devisen: Jo mere desto bedre! I de her cheddar boller gemmer der sig derfor en hel del blomkål, men frygt ikke. De smager IKKE af blomkål!

Jeg har tidligere delt en opskrift på blomkålsboller herinde. Dem bruger jeg primært som erstatning for sandwichbrød og ind imellem også som burgerbolle. Er du vild med broccoli, ligger der også en lchf og keto-venlig opskrift på broccoli/blomkålsboller, du måske kan prøve.

Nu er det så blevet tid til en ny lchf/keto-venlig opskrift på lidt lækker til morgenbordet – eller hvor du har lyst til at spise brød.

Jeg synes de er vildt lækre og overrasker mange ved, at de ikke smager vildt meget af den blomkål er altså gemmer sig derinde.

Du kan lave dem både lidt runde, som en bolle eller som jeg har gjort lidt flade i det. Det skyldes, at jeg synes det er lettere at putte en masse lækkert fyld i dem, når de er lidt fladere. Men det gør du bare lige som du har lyst til.

Jeg bruger en rød cheddar, som jeg selv river. Jeg vil ALTID anbefale, at købe oste, man selv skal rive. Det smager bare så meget bedre end de der færdigrevne “plastic-oste” man kan finde i køledisken.

Du kan naturligvis udskifte osten efter det du har, bare den er egnet til at smelte.

Har du prøvet mine andre opskrifter på brød og boller uden mel…?

Stenalderbrød med valnødder – et rigtigt efterårsbrød

Ramsløgsbrød uden mel

Oopsies med avocado og to slags æg

Hjertevafler |uden mel og sukker – skønne søndag morgen

Madvafler – uden mel og sukker  – prøv dem som alternativ til brød med fisk eller lækkert pålæg på

Rigtig god fornøjelse!

Osteboller uden mel

Dejlige bløde osteboller med cheddar og blomkål - uden mel
Ret Bagværk, boller, Glutenfri, KETO, LCHF, Sukkerfri, Uden mel
Keyword boller, cheddar, osteboller
Antal 8 stk alt efter størrelse
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 1 lille blomkålshoved - 300 gram
  • 225 gram rød cheddar - revet
  • 4 stk æg
  • 2 spsk HUSK - med top
  • 2 spsk Pofiber med top
  • Lidt chiafrø, sesamfrø eller hampefrø som drys

Sådan gør du

  • Tænd ovnen på 200 grader
  • Kør blomkålsbuketterne til fine blomkålsris i en foodprocessor.
  • Tilføj den revne ost, æggene, HUSK og Pofiber og kør blandingen til en blank og ensartet dej.
  • Form med en ske til runde eller flade boller, der stilles på en bageplade beklædt med bagepapir.
  • Bag dem i ca 15-20 minutter alt efter deres størrelse.
  • Tag dem ud og lad dem køle lidt af inden du serverer dem.
  • TIP: Bag gerne en større portion - de er nemlig fryseegnede!