Osteomelet med svampe og spidskål

Morgenmad, frokost eller måske et let aftensmåltid….

Mulighederne er mange med denne sunde og lækre ret, hvor den traditionelle omelet får følgeskab af friskrevet parmesan og ristede svampe og spidskål.

For mig kan det lige så vel spises som et sundt og mættende morgenmåltid, frokost eller aftensmad sammen med en skål salat.

Variation er vigtig…

For mig er det vigtigt, at maden varieres. Ellers kører jeg lynhurtigt sur i det og kommer til enten helt at springe måltider over eller tage nogle dumme madvalg, som jeg øjeblikkeligt fortryder (efter at jeg har spist dem).

Jeg varierer min mad på flere måder, med de krydderier jeg tilsætter, forskellige oste og de grøntsager jeg rister eller tilsætter i rå form. Jeg skifter også imellem f.eks. nødder og kerner af forskellig slags, friske krydderurter og ind imellem laver jeg en dejlig dressing, der kommes ovenpå.

Har du læst…?

Måske har du læst min ærlige beskrivelse af, hvad der ligger til grund for, at du fremover vil se lidt mere fokus på sund mad uden sukker og stivelse. Den hedder “eftertænksomhed” og måske kan jeg motivere og inspirere dig til at ændre lidt på kosten, hvis du også trænger til at justere lidt på maden.

Rigtig god fornøjelse!

Osteomelet med ristede svampe og spidskål

Sundt og mættende måltid du kan spise både som morgenmad, frokost og aftensmad evt med en blandet kålsalat som tilbehør.
Ret Aftensmad, frokost, Morgenmad
Keyword æg, champignoner, omelet, osteomelet, parmesan, spidskål, svampe
Antal 1 stk
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 2 stk æg
  • 100 gram svampe - jeg brugte champignoner skåret i kvarte
  • 1 håndfuld grøn spidskål - fintsnittet
  • 30 gram friskrevet parmesan
  • Lidt smør eller olivenolie til stegning
  • Lidt flagesalt, friskkværnet peber og muskatnød

Sådan gør du

  • Start med at riste svampene til de bliver gyldne. Tag dem af panden og rist herefter den fintsnittede spidskål. Krydr med lidt flagesalt, friskkværnet peber og friskrevet muskatnød.
  • Læg et par dråber olivenolie eller smør på panden, pisk æggene og hæld æggemassen på panden og sænk til lavt blus.
  • Riv lidt parmesan henover og lad æggemassen stå til den er stivnet - læg den over på en tallerken og fordel de ristede svampe og spidskål på den ene halvdel og fold den anden halvdel henover.
  • Drys med de fintsnittede forårsløg og riv lidt ekstra parmesan henover.
  • Rigtig god fornøjelse!