Gryderetter og One-pots,  Hovedretter,  LCHF/Keto,  Opskrifter,  Retter med fisk,  Sund og nem hverdagsmad

Rejer i kokossauce

Rejer i kokossauce med ingefær og spinat…

I aftes skulle det være virkelig nemt og også gerne gå lidt hurtigt med at få aftensmaden på bordet.

Men samtidig vil jeg også gerne holde fast i vores principper om, at vi spiser sundt og det der gør godt i stedet for at vælge de lette løsninger, vi så fortryder bagefter.

Løsningen blev den her dejlige og virkelig nemme “suppe” – og det blir bestemt ikke sidste gang, den kommer på menuen.

Måske mere en suppe…?

Nu bestemmer du jo selv konsistensen af saucen – jeg valgte at tilsætte lidt ekstra bouillon til saucen og på den måde, blev den til en virkelig lækker, cremet kokossuppe med masser af dejlig smag fra hvidløg, chili og ingefær.

Vi spiser helst ikke almindelige ris osv, så jeg kogte vilde ris, som blev en del af toppingen sammen med rejerne, lidt cherrytomater, nogle af de mindste spinatblade og lidt strimler af forårsløg.

Brune ris eller et andet fuldkornsprodukt kan også fint bruges – men tænk altid i fuldkorn fremfor de afskallede. De mætter bedre og er langt sundere.

Vild med supper, så er de her opskrifter måske noget for dig….?

Curry suppe med kyllinge kødboller

Kokossuppe med sød kartoffel, kål og linser

Thai suppe med kål og kylling

Spicy gulerodssuppe med sød kartoffel

Butternut suppe

Hokkaidosuppe

Jordskoksuppe – blød og cremet med sprøde chips

Cremet kartoffelsuppe med jordskokchips

Rejer i kokossauce med ingefær og spinat

Lækker cremet kokossauce med ingefær, gurkemeje, chili og hvidløg toppet med saftige rejer.
Tilbehør: Vilde ris, fuldkornsris eller groft brød
Ret Aftensmad, antiinflammatorisk, hovedmåltid
Keyword chili, hvidløg, ingefær, kokosmælk, rejer, vilde ris
Antal 2 personer
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • Ca 300 gram rejer (uden skal)
  • 1 spsk olivenolie
  • 2 stk rødløg (1.5 til saucen - 1/2 til pynt)
  • 2-3 fed hvidløg - fintsnittet
  • 1 tsk rød chili - fintsnittet
  • Ca 5 cm frisk ingefær - fintrevet
  • 2-3 tsk gurkemeje
  • 1 håndfuld friske basilikumsblade (kan udelades, men gir god smag)
  • 3 stk forårsløg - groftsnittes (gem den ene grønne top til pynt - skær den i strimler og læg den i isvand, så krøller den)
  • 200 gram cherrytomater skåret i halve (gem nogle stykker til pynt)
  • 1 pose spinat (ca 200 gram) skylles og dryppes af (gem et par af de mindste blade til pynt)
  • 1 dåse kokosmælk (400 ml) Jeg bruger en fuldfed, men du kan sagtens bruge en light, hvis du gerne vil spare på fedtet.
  • 2-4 dl grøntsagsbouillon (her kan du selv vurdere om hvor meget du vil tilsætte, så saucen evt skal laves til en cremet suppe)
  • Smag til med: Fishsauce, flagesalt og friskkværnet peber
  • Tilbehør: Vilde ris, fuldkornsris eller et lækker groft brød

Sådan gør du

  • Sæt dit tilbehør over når du starter saucen op, så er de klar på samme tid.

Kokossaucen:

  • Start med at varme olien op i en dyb pande eller gryde - ikke for høj varme
  • Sauter rødløg til de er klare og tilføj herefter forårsløg, hvidløg, chili, ingefær og gurkemeje.
    Lad det simre lidt, så krydderierne begynder at afgive dejlige dufte.
  • Tilsæt de halverede tomater og lad dem stege lidt med inden du tilføjer kokosmælk og grøntsagsbouillon. Lad det koge godt igennem ved svag varme.
  • Tilsæt nu kokosmælken og grøntsagsbouillonen. Vil du lave saucen til en cremet suppe, tilføjer du ekstra bouillon. Lad det koge godt igennem.
  • Læg nu de godt skyllede og afdryppede spinatblade ned i saucen sammen med basilikumsbladene. Vend dem rundt i saucen til bladene falder sammen.
  • Smag til med fishsauce, flagesalt og friskkværnet peber.
  • Læg rejerne ned lige før servering. Rejer bliver hurtigt hårde og kedelige, når de varmes op, så endelig kun ganske kort.
  • Pynt med halverede cherrytomater, rejer, små spinatblade og toppen af forårsløg skåret i tynde strimler.
  • Server med vilde ris, fuldkornsris eller et lækkert brød.
  • Rigtig god fornøjelse!