Rösti med røget laks og avocado

Kartoffelrösti, det er simpelthen bare så lækkert…..

Normalt laver jeg rösti i små runde former, sådan lidt mundrette og meget børnevenlige. Men så kom jeg i tanke om, at jeg engang i et dameblad havde set den lavet som een stor rösti – og det måtte afprøves.

For at spare på fedtstoffet og undgå at skulle vende den store rösti på panden, steger jeg den i ovnen. Jeg var lidt bekymret for, at den ville blive tør og kedelig på overfladen, men det blev den heldigvis ikke.

Jeg vil forsat lave mine rösti i de små fine hapsere, men når det bare er manden og jeg der har lyst til en hurtig og lækker aftensmad, er det faktisk meget lettere at lave dem på den her må – og ja, så sparer vi en del fedtstof. Kartoflerne suger nemlig hurtigt fedtstoffet og for at undgå at kartoffelpandekagen brænder på, kommer man hurtigt til at bruge lidt for rigelige mængder smør eller olie. Det problem slipper man helt for ved at putte den i ovnen. Det kræver så blot, at du har en pande eller lav stegegryde, der kan tåle en tur i ovnen.

TIP: Jeg elsker kartofler, men tåler dem desværre ikke så godt og bliver nødt til altid at tænke i alternativer. Vil du gerne mindske indholdet af kartofler, smager rösti vildt dejligt med revne rodfrugter f.eks. pastinakrod og gulerod iblandet kartofler og løg. Prøv dig frem og find din ynglingsvariant.

Retten er hurtigt lavet – forberedelse ca 10 minutter og så 25 minutter i ovnen.

Lav gerne en dobbelt portion eller bag en ekstra alt imens i spiser den første, hvis i er flere end der er pander til. Skulle der mod forventning blive noget til overs, så smager den skønt til frokosten dagen derpå – også kold.

Jeg synes det er lidt svært at vudere, hvor mange personer den er til, for det afhænger om man serverer salat til og hvor sultne vi er. Selvom det ser ud af ret meget, når der ligger 500 gram revne kartofler i skålen, fylder de ikke ret meget, når de har været en tur i ovnen. Med nedenstående opskrift blev min mand og jeg godt mætte med en salat serveret til. Og igen, skulle der blive et stykke til overs vil det bare bringe lykke i en madpakke.

Det bruger jeg:
  • 500 g kartofler
  • 2 løg
  • krydderier: flagesalt, friskkværnet peber og lidt chipotle chilikrydderi
  • Lidt smør eller god olivenolie til stegning
  • Frisk dild til både creme og drys
  • 1-2 avocadoer alt efter deres størrelse – skåret i skiver og dryppet med citronsaft for at undgå iltning
  • 1 pakke røget laks i skiver
  • 2 dl græsk yoghurt eller andet surmælksprodukt
  • Saft og skal af en økologisk citron
  • 1 fed knust hvidløg

Sådan gør jeg:

  1. Tænd ovnen på 200 grader
  2. Er skrællen pæn behøver du ikke skrælle kartoflerne, der sidder mange gode vitaminer i skrællen, så brug den så ofte det er muligt. Riv kartoflerne på den grove side af rivejernet
  3. Pil og riv løgene på den grove side af rivejernet
  4. Bland kartofler og løg i en skål og pres overskyende vand ud. Jeg bruger bare hænderne.
  5. Tilsæt salt og friskkværnet peber og kan du lid spicy mad, også lidt chipotle chiliflager
  6. Smelt lidt smør eller olie på en stor pande eller flad stegegryde der tåler at komme i ovnen
  7. Fordel kartoffel/løgmassen i panden og pres den lidt sammen, så den bliver en stor rund bøf
  8. Steg den i 5 minutter ved middel varme – pas på den ikke får for meget varme, så den brænder på.
  9. Sæt den nu ind i ovnen i ca 15-20 minutter indtil overfladen er gylden og fast.
  10. Imens laver du dildcremen
  11. Rør græsk yoghurt, knust hvidløg, dild, salt, friskkværnet peber og skal af 1/2 økologisk citron grundigt sammen.
  12. Smag cremen til og tilsæt evt flere krydderier, så du får lige den smag du foretrækker
  13. Tag den færdige rösti ud af ovnen og lad den lige stå et par minutter inden du topper den med dildcreme, avocadoskiver og røget laks.
  14. Giv et drys frisk dild henover og server straks.
  15. Jeg serverer gerne en stor blandet salat til

Velbekomme 🧡