Søde kartoffelfritter med parmesan

Kender du det der med at få en ubændig lyst til noget syndigt lækkert….?

Så skulle du prøve disse lækre fritter, inden du kaster du ud i junkfood, for selvom de ikke er de mest kalorielette, er de stadigt betydeligt sundere end de traditionelle pommes fritter.

Jeg laver dem ret store og tykke, men foretrækker du dem tynde stave, så vær blot obs på en kortere tilberedningstid.

De smager super dejligt til en hjemmelavet burger med ølglaserede rødløg eller bare sådan med en dip af græsk yoghurt, knust hvidløg, citronsaft, salt og friskkværnet peber.

 

Jeg har brugt følgende:

  • 1 stor aflang sød kartoffel
  • 1 stor spiseskefuld majs- eller kartoffelmel
  • Lidt olie
  • 1 stor ziplock-pose
  • Basilikumspesto
  • Lidt friskrevet parmesan
  • Evt salt og friskkværnet peber

Sådan her gør du:

  1. Tænd ovnen på 225 grader
  2. Skrub den søde kartoffel grundigt eller skræl den (jeg spiser altid skrællen, der indeholder gode fibre)
  3. Skær den søde kartoffel i tilpasse stave
  4. Læg dem i iskoldt vand – så længe du har tålmodighed
  5. Ryst vandet af kartoffelstavene og læg dem ned i ziplock-posen (er der mange, så del portionen i to)
  6. Læg 1-2 spsk majs eller kartoffelmel ned i posen og ryst den grundigt rundt, så alle stavene bliver coatede
  7. Tilsæt lidt olivenolie og gentag processen
  8. Fordel stavene på bageplade beklædt med papir. De må ikke overlappe hinanden
  9. Sæt dem ind i ovnen og hold godt øje med dem. De skal være gyldne men pas på de ikke brænder på
  10. Efter 15 minutter kan du evt vende dem og sæt varmen lidt ned, hvis de bliver for mørke
  11. Når de er møre riv frisk parmesan henover og dryp med lidt basilikumspesto henover
  12. Sæt pladen tilbage i ovnen nogle minutter til osten er gylden
  13. Tag kartoffelfritterne ud og drys evt lidt flagesalt over, men pas på da parmesan også er salt.
  14. Dryp lidt ekstra basilikumspesto henover og server evt med hvidløgsdip

 

Nem opskrift på basilikumspesto:

Blend frisk basilikum, lidt citronsaft, friskrevet parmesan og lidt olie og friskkværnet peber. Normalt tilsætter man pinjekerner i en pesto, men da kerner er en fedtkilde undlader jeg det, da retten i forvejen indeholder en del fedt fra olie og parmesan. Når pesto’en dryppes over de sprøde kartofler kan du ikke smage de manglende pinjekerner.

Nem opskrift på hvidløgsdip:

Rør græsk yoghurt eller dit foretrukne surmælksprodukt sammen med knust hvidløg, lidt citronsaft, salt og friskkværnet peber. Du kan variere smagen ved at tilsætte friske finthakkede krydderurter eller andre krydderier.

 

Velbekomme