Stegte blomkålsris

Stegte blomkålsris….

Så nemt og hurtigt, at det nærmest ikke er en egentlig opskrift. Men da jeg ind imellem alligevel bliver spurgt om, hvordan jeg tilbereder mine blomkålsris kommer der en lynhurtig opskrift her.

Den nedenstående version er min hverdags-version af blomkålsris, men ind imellem gør jeg lidt ekstra ud af dem og laver noget, der med en tilsnigelse nærmest bliver en risottoagtig version. Jeg kalder den blomkålsris med et twist. Den kan du måske prøve en dag, hvor det skal være ekstra lækkert.

Forslag til retter med blomkålsris…

Mørbradgryde med blomkålsris

Blomkålspizza med blå ost, pære og parmaskinke

Kylling og blomkålsris i spicy tomatsauce og ostegratinering – lchf/keto

Rigtig god fornøjelse!

Stegte blomkålsris

Ret Tilbehør
Keyword blomkål, blomkålsris
Antal 2 portioner
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 350 gram blomkålsris (svarer til 1 pose fra frost) Bruger du frosne blomkålsris behøver du ikke tø dem op forinden.
  • 2 spsk olie - raps eller oliven
  • 2 fed hvidløg - knust
  • Lidt friske krydderurter f.eks. timian, rosmarin eller bredbladet persille - fintsnittet
  • Lidt flagesalt og friskkværnet peber

Sådan gør du

  • Bruger du frosne blomkålsris gir du dem et opkog på 2 minutter, dræner vandet fra og lader dem dryppe af inden de kommes på panden.
    Bruger du friske blomkålsris overhældes den fintrevne blomkål med kogende vand og lader dem trække et par minutter inden du dræner vandet fra.
  • Varm olien op på panden og sauter de knuste hvidløg. De skal ikke tage farve.
  • Tilføj de godt afdryppede blomkålsris og rist dem igennem nogle minutter under omrøring, så de ikke brænder på.
  • Vend de fintsnittede krydderurter i og smag til med flagesalt og friskkværnet peber.
    TIP: Spiser du lchf/keto eller skal det bare være lidt ekstra lækkert, kan du rive frisk parmesan henover. Det smager rigtig lækkert!