Stripetti-mos / LCHF

En lækker mos til dine gryderetter…

Ofte tænker vi i kartoffelmos eller rodfrugtmos når vi overvejer tilbehør til efterårets og vinterens gryderetter. Begge dele smager også helt fantastisk, men vil du gerne spare på kulhydraterne eller spiser du lchf/keto, kan du hente hjælp i alle de skønne græskar.

Jeg har i dag lavet en mos af stripetti, den der også kaldes spaghetti squash og det er så nemt, at der ikke behøves nogen egentlig opskrift.

Det skal du bruge:

  • 1 stripetti (spaghetti squash)
  • Lidt friskrevet parmesan
  • Flagesalt og friskkværnet peber
  • Fintsnittet bredbladet persille

Sådan gør du:

  • Tænd ovnen på 200 grader varmluft
  • Halver stripettien på langs
  • Smør lidt olie på skærefladerne
  • Læg dem med snitfladerne nedad på en bageplade beklædt med bagepapir
  • Bag den i 40-50 minutter (tjek med en gaffel om den er nok – den skal være blød)
  • Skrab “kødet” ud med en gaffel og vend det med flagesalt, friskkværnet peber, fintrevet parmesan og friske krydderurter
  • TIP: Føles den meget våd, kan du inden du tilsætter ost og krydderier forsigtigt presse det overskyende væde ud.

Spis den f.eks. til den franske gryderet poulet chasseur eller boeuf bourguignon i stedet for den traditionelle kartoffel/rodfrugtmos.

Rigtig god fornøjelse!