Sunde is med vandmelon og hindbær – uden sukker

Sunde is uden sukker!

Forfriskende, læskende og virkelige lækre – og så indeholder de hverken fløde eller sukker! 

Jeg elsker is, som i virkelig E.L.S.K.E.R is – ja faktisk så meget, at jeg gerne spiste dem på daglig basis sommer som vinter. Men ak, den går jo ikke for is indeholder alt for meget fedt og sukker.

Disse farverige is indeholder hverken fløde, flødeerstatninger eller hvad det lige hedder, når noget sælges som flødeis uden nogen sinde at ha været i nærheden af fløde og så er der heller ikke tilsat sukker. 

Pyha tænker du måske, så må de godt nok være sure og smage af absolut ingenting, men der tar du fejl. De er sødet, men ikke med sukker og du kan selv justere op og ned på sødningen alt efter hvordan du foretrækker din is.

Valg af bær/frugt

Det er oplagt at bruge friske bær og frugt der er i sæson lige netop nu og her, men du kan også sagtens bruge bær fra frost. Det har jeg gjort, for jeg fandt bagest i fryseren nogle poser hindbær fra sidste år – de skal jo bruges!

Derudover bruger jeg meget vandmelon i både drinks og is fordi deres vandindhold og naturlige sødme passer perfekt lige nu, hvor det er sommer.

Vil du også bruge vandmelon så husk at udvælge een der virkelig er godt moden. Bank på den og den skal lyde hul og kan du finde en med få kerner (det står ofte på skiltet eller grønthandleren ved, hvilken slags du bør vælge) så er det super nemt i stedet for at skulle stå og pille sorte kerner ud i en evighed.

Du kan selvfølgelig vælge andre frugter end lige hindbær: Solbær smager skønt og så de altid nærværende jordbær, du altid kan få på frost, hvis ikke der er friske at få. Og så kan vi lige om lidt plukke friske søde brombær – uhh det blir godt!

Is-kit

Jeg bruger et is-kit fra Nicolas Vahé, der leveres i en æske med en bakke til 6 is og så medfølger der 100 træpinde. Den fungerer super godt, men er købt online fordi jeg var for tidligt ude og da havde de fysiske butikker endnu ikke opdaget at det var blevet sommer. Tænker de fleste butikker på nuværende tidspunkt har flere slags at vælge imellem, så den del skulle være nem at klare.

Rigtig god fornøjelse!

Sunde is med bær og uden sukker

Læskende og forfriskende is lavet på bær og vandmelon uden tilsat sukker
Ret Dessert, lchf/keto, småt og godt
Keyword is, vandmelon, hindbær, bær, frugtis, is uden sukker
Antal 6 stk
Forfatter Maj Schjøth

Ingredienser

  • 200 gram frosne hindbær eller andre bær du foretrækker f.eks. jordbær eller brombær
  • 200 gram vandmelon vælge en vandmelon der er godt moden og gerne uden kerner
  • Lidt vanillepulver
  • 6-8 friske mynteblade
  • 1 stk økologisk lime
  • Lidt Sukrin Gold eller Mamma's Zugar eller lignenede sødning med lavt kulhydrat (Spiser du sukker, kan du evt søde med honning eller rå rørsukker)
  • 3-4 stykker mørk chokolade gerne 72% eller mere

Sådan gør du

Sådan gør du:

  • Find din blender frem og dine isbakker
  • Pres saften af limefrugten ned i blenderglasset sammen med myntebladene og dit valgte sødemiddel samt vanillepulver
  • Læg derefter vandmelonstykker uden kerner ned i blenderen og kør til en jævn masse
  • Tilsæt først nu de frosne bær - det er mere skånsomt for din maskine
  • Kør igen til en jævn masse
  • smag til og juster på sødning efter behov
  • ønsker du mere limesmag, kan du (hvis du altså bruger økologiske lime) rive skallen på den fine side af rivejernet. Det smager super godt!
  • Fordel massen i dine isbeholder og sæt en pind i - og så ind i fryseren med dem og vente, vente, vente - det er næsten det sværeste.
  • Nyd dem med god samvittighed
  • Lige inden serveringen kan du pynte isene med lidt smeltet mørk chokolade, som du enten dypper toppen i eller som jeg gør, drypper ud over isene - så er de klar til at blive spist
  • Velbekomme!